I videoerne kan du se eksempler på gode øvelser ved nedsat førlighed, rygskader, knæ-/fodskader og skulderskader.
Du er ALTID velkommen til at kontakte os, for at få gode råd og konkrete øvelser til lige netop din skade.


Vand Virker!

Vandtræning som fænomen er i stor fremgang, hvor især ældre borgere har taget motionsformen til sig i stor stil. Vandets egenskaber i nænsomhed og effektivitet tiltaler ligeledes mange med kroniske diagnoser, hvor blandt andet Gigtforeningen og Skleroseforeningen har udviklet træning til deres medlemmer, som en måde at håndtere deres symptomer på.

Vandtræning har en lang række konkrete effekter:

– Du kan ofte flere ting i vand end du kan på land, grundet vandets opdrift – især ved funktionsnedsættelse – hvor du kun vejer 10% af din normale kropsvægt.

– Træning i vand sætter gang i kredsløbet, og øger forbrændingen.

– Vandets strømninger giver 12 gange mere modstand til ens normale bevægelser (slå, sparke, løbe), hvilket gør at man skal bruge flere kræfter på samme øvelser end på land.

– Vandets tryk dræner kroppen for væskeophobninger.

– Vandet skåner dine sener og led.

Der er derfor mange gode årsager til, at lægge mere vægt på vandtræning. Når vi har allieret os med svømmehaller landet over, og ikke mindst frivillige, er det som en form for modreaktion mod lukning af træningsbassiner rundt omkring i landet. Vi tror fuldt og fast på, og kan se på resultaterne hos vores deltagere, at træning i vand er uvurderligt for deres rehabiliteringsproces.
Samtidig er de meget generelle genoptræningstilbud ikke vejen frem for de, der i forvejen har behov for mere træning end de kan tilbydes. Derfor lægger vi vægt på individuel træning, med masser af nærvær og professionel bistand fra frivillige med hjertet på det rette sted.

I videoerne kan du se eksempler på gode øvelser ved nedsat førlighed, rygskader, knæ-/fodskader og skulderskader.

Du er ALTID velkommen til at kontakte os, for at få gode råd og konkrete øvelser til lige netop din skade.

EN GOD HUSKEREGEL:
Hvis der er noget du gerne vil være i stand til at gøre i hverdagen, så brug vandet til at træne og øve dig. Eksempelvis: Vil du gerne løbe bedre, så træn din løbestil i vand.
Vær kreativ og nysgerrig. Leg i vandet. Prøv dig frem og nyd, at du her har med et element at gøre, hvor du er skånet for de fleste overbelastningsrisici. (Du skal selvfølgelig træne med måde, og lytte til din krop, ligesom med alt andet).